onsdag 31 december 2014

2014

Det gångna året har varit händelserikt, men samtidigt stabilt på många sätt. Jag får medge att jag rest en helt del och upplevt mycket nytt, men jag har även landat i pluggandet, bott in mig i lägenheten och känner mig allmänt tryggare i mig själv. Även gällande olika jobbuppdrag tycker jag att jag hittat min plats. Äldre och visare, typ. 

Träningen
Fokus har legat på ökad styrka, men jag har även försökt bibehålla flåset med hjälp av kortare löppass och spinning. Mycket yoga, handstående, maghjul, bänkpress och marklyft har det blivit. Har trots ett hackigt träningsår med många uppehåll från träningen och skador haft en fin progression i styrkan som jag är nöjd med. Dessutom är konditionen helt okej och rörligheten acceptabel. Irriterande med skador, men man får jobba med det man har helt enkelt. 

Hawaii
Året började med en fantastiskt resa till Hawaii, där jag spenderade jul och nyår 2013/2014 med familjen. Det var vår andra resa till Maui, så den här gången visste vi vad vi ville göra och maxade verkligen semestern genom att utforska Hawaii gediget. En unik och märklig plats, minst sagt. Jag var mitt i psykologstudierna när vi reste, att plugga under resor blev ett återkommande tema under 2014. Rätt gött kan man tycka, men för en högpresterande person som behöver struktur och ordning för att känna sig lugn var det tidvis ganska stressigt. 


Yoga
2014 har bestått av mer yoga för min del. Jag har själv praktiserar mer yoga, testat att gå för nya instruktörer och deltog i Yogagames tillsammans med min lillasyster Alexis i våras. Min handståendeträning fått sig en skjuts, något jag tänker mig hänger ihop med min yogapraktisering. I början av året höll jag min första grundutbildning i yoga på Nordic Wellness. Det här var något jag tvekade till att göra länge, kändes som ett projekt jag inte var tillräckligt kvalificerad för att genomföra. Men i slutändan gjorde jag det och det blev faktiskt en till utbildning i höstas. Ibland ska man ta sig vatten över huvudet. 



Kettlebells
Jag tog en paus från kettlebells. Det började med att jag sa upp mina kettlebellklasser på NW för att endast fokusera på yogan och slutade med att jag helt tog en paus från kloten. Behövde städa lite bland alla mina träningsupplägg och lägga mer tid på annan träning. Har det senaste återupptagit lite swingande, faktiskt. 


Jobb, Italien och Norge
Jag fick jobb på företaget Dr Schär, som tar fram glutenfria livmedel åt personer med celiaki (glutenintolerans). Jag blev deras svenska dietist som ansvarar för kontakten mellan leverantör och dietister som använder deras material i sitt arbete samt åker runt i Sverige på produktvisningar på större sjukhus. Medverkar även på de mässor och konferenser där Schär är utställare. Även det här var ett uppdrag som skrämde mig initialt, men efter en internutbildning (I ITALIEN!) och mina första presentationer så blev jag varm i kläderna. Tätt följt av Italien åkte jag på mitt första stora uppdrag för Schär till Bergen, Oslo på ett Nordiskt dietistmöte. Jag var även i Oslo på den norska Celiakiföreningens 40-års jubileum. 



Har även skrivit en hel del dietistrelaterade texter, både på Nordic Wellness Hälsosblogg där jag är bloggansvarig och nu på senare tid för Styrkelabbet.se. Otroligt bra och nyttigt för mig att hålla uppe dietistkunskaperna, man vet aldrig vad framtiden för med sig för jobbmöjligheter. Jag har fortsatt med mina kostföreläsningar på Deep Bodywork. Fick även ett jobbuppdrag för Feelgood därr jag höll en internutbildning för deras hälsoutvecklare, något av det roligaste jag gjort i egenskap dietist. Jobbet med Fitnessmatkassen har fortsatt som vanligt, men 2015 kommer det hända lite större grejer även där.




Skolan
Jag har tagit mig en bit in i Psykologprogrammet (termin 3) och trivs som fisken i vattnet. Det känns så självklart att sitta på föreläsningar om sociologi, att skriva uppsatser om självreglering och tentor om kognitiva felkällor. Har hittat rätt och hänger med bra, trots mitt flängande runt jorden och olika jobbuppdrag. Har helt klart förbättrat min studieteknik jämfört med tiden på Dietistprogrammet.   




Mat
Har upplevt en peak i mitt matintresse. Det har rört sig från att vara rent allmänt exalterad över mat, till ett mer renodlat matlagningsintresse. Fick även ett jättefint elefantförkläde i julklapp, så nu är min plats i köket given. 



USA och renovering
Sedan kom sommaren och vi (okej då, David) renoverade kök och badrum hemma. Jag passade på att åka solo till USA där jag hälsade på släkt, solade och gottade mig i San Francisco och Los Angeles. 



Fyllde 25 år
Jag fyllde även "halvjämnt" i år. David och jag åkte till Stockholm. Blev bortskämd, fick äta och dricka gott samt spendera födelsedagen med min favoritperson, helt perfekt dag. 



Grekland och bruten fot
Åkte på charter till Grekland med familjen (David var hemma och renoverade). Riktigt skönt och vackert, Santorini var höjdpunkten. På vägen hem trampade jag snett och bröt ett litet ben i foten, otroligt klantigt och riktigt dålig tajming med tanke på att vi renoverade hemma, Men jag överlevde. Sprang till och med runt på way out west med kryckorna :)




Eleiko och Styrkelyft
I höstas bar det av till Halmstad där jag och David genomgick Eleikos kurs i Powerlifting steg 1. Oj vad jag fick blodad tand för styrkelyft! Hade trots ett längre träningsuppehåll (på grund av foten och resandet) mycket kraft att ge och fick mängder av användbara träningstips. Detta satte verkligen prägel för resterande av träningsåret och fick mig att medverka i en nybörjarträning i Styrkelyft som gick mycket bra där jag lyckades ta 135 kg mark, 85 kg knäböj och 68 kg bänk. Nio veckor senare tog jag 145 i mark så hade visst lite mer att ge på den fronten. 



Skada i höften 
Har återkommande smärta i höften som jag dragit med länge, möjligen kopplat till min skolios. Smärtan blev plötsligt värre efter en intensiv period av knäböj. Håller på med rehab och väntar en magnetröntgen för att undersöka om det är frågan om någon slags impingement. Tråkigt, då jag inte alls har kunnat köra viktade knäböj efter tävlingen i Halmstad vilket bromsade mitt styrkelyftsengagemang.  Däremot har jag haft en finfin progression i marklyft och även bänkpressen går framåt. Lite sugen på att nå SM-kvalgränserna i klassisk styrkelyft. Gällande bänken är jag inte långt ifrån! 


USA (igen...)
Ja, jag åkte till USA IGEN, den här gången i oktober/november med mamma och mina småsystrar till Los Angeles och Palm Springs. En shoppa-sola-bada semester. Skrev en stor uppsats samtidigt och missade massa obligatoriska moment, men är redan ikapp med allt! Börjar helt enkelt lära mig det här med pluggteknik på flyget/tåget! :)




Julen 2014
Spenderades i - 20 grader kalla Torsby. Rätt skönt faktiskt. Ser fram emot ett nytt år med biologisk psykologi, nya tag med mina lyft, jobb och kanske någon resa till.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar