måndag 5 januari 2015

Kladdkakemuffins med dadlar, kokos och maldonsalt

Under julen köpte jag på mig lite för mycket dadlar. Såg på paketet att de gick ut i slutet av januari så passade på att göra min egen variant av kladdkakemuffins! Efter lite experimenterade i köket och två testomgångar med tillhörande smakprovningar blev resultatet fantastiskt bra, om jag får säga det själv. Muffinsen är sötade med dadlar och lite honung, vetemjölet har ersatts med sojamjöl och istället för smör har jag använt kokosolja.



Ingredienser, ca 9 muffins eller en liten kladdkaka

  • 9 st färska/semitorkade dadlar
  • 2 tsk honung
  • 3 ägg
  • 2 msk kokosolja
  • 4 msk kakao
  • 2 dl sojamjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1 krm salt samt lite flingsalt (gärna maldon) att strö på toppen
  • Kokosolja och kokosflingor att smörja formen med

Gör så här

  1. Ställ ugnen på 175 grader. 
  2. Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke och ställ åt sidan. 
  3. I en mixer, blanda samman dadlar med honung. Tillsätt sedan äggen och mixa igen. 
  4. Smält 2 msk kokosolja och tillsätt dadelsmeten.
  5. Rör samman de torra och våta ingredienserna. 
  6. Smörj en form med avtagbara kanter eller en plåt muffinsformar med kokosolja och kokosflingor. 
  7. Häll i smeten i formarna/formen och toppa med lite maldonsalt.
  8. Låt kladdkakan vara i ugnen i ca 5-10 minuter. Tänk på att det går snabbare att göra muffins än en hel kladdkaka. Håll koll på ugnen och se till att de är riktigt kladdiga när du tar ut dem. 
  9. Låt stå framme i rumstemperatur tills de svalnat och ställ sedan in i kylen i minst 90 minuter. 
  10. Servera som den är eller tillsammans med lite kesella och bär eller glass. 



Serverade mina med lite kvarg mixade med blåbär och vaniljpulver

2 kommentarer:

  1. Hej! Har läst igenom kostschemat som du har gjort på denna sida: http://www.styrkelabbet.se/proteinrikt-kostschema-exempel-dagsmeny/ och jag undrar över en grej. Jag är vegetarian och skulle gärna vilja följa detta kostschema, vad kan jag ersätta kalkonen, laxen och kycklingen med? Skulle vara otroligt tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej Sierra! Jag har gjort dina matlådor och tycker de är jättebra och goda men måste fråga hur du tänker kring sojaprodukter? Jag har läst mycket om att just soja är skadligt av flera skäl inte minst innehåller det fytoöstrogener som kan rubba hormoner och menscykel. Jag älskar sojabönor men vill ju inte äta något som är dåligt för mig såklart och måste ju fråga eftersom många av dina recept innehåller just soja och sojaprodukter.

    SvaraRadera