måndag 9 juni 2014

Salomon trail tour Skatås 2014...och San Fransisco

I lördags sprang jag och David terrängloppet Salomon Trail tour i Skatås. Vi sprang 7 km-banan vilket visade sig vara ett bra val. Trots att jag sprungit en del i vår och sommar var det nämligen riktigt kämpigt. Hade en trött känsla i kroppen, begynnande huvudvärk och resefeber sedan innan loppet började. När det väl startade låg fokus på att ta sig runt och försöka ha kul. Kul var det och jag tog mig runt, men det var riktigt segt och jag kände ett motstånd och trötthet i hela kroppen under i princip hela loppet. Vid den brantaste delen (nerför) som gick hiskeligt fort med blöta stenar som underlag började jag även oroa mig för att ramla och bryta benet, eftersom det slog mig att en sådan olycka skulle innebära att jag var tvungen att ställa in USA-resan! Jag tog mig runt (oskadd, puh!) på 42.51 och lyckades därmed hamna på sjätteplats av totalt 73 löpare i min klass. Långsammare än sist jag sprang loppet och en ögonöppnare att jag kanske behöver träna lite mer backe!

Dagen efter loppet bar det av till San Francisco, där jag i skrivande stund befinner mig. Flygresan fick smärtfritt och maten var också förvånansvärt fräsch. Efter en natts sömn tog jag mig en kort löptur i skogen och har spenderat resten av dagen med se mig runt och äta mat. Rekommenderar starkt ett besök till Ferry Building Marketplace om du är här och gillar mat! Allt ifrån fräcka vinbarer, caféer, charkuterier, ostbutiker/restaurang fruktmarknader och restauranger från hela världen. Allt med en mysig och autentisk prägel. Hann testa på en riktigt bra mexikansk lunch på Mijita (fish tacos och en sallad med jicama, avokado, grapefrukt och pumpafrön) och droppkaffe på populära Blue Bottle Coffee Co. Köpte med oss lite gott från franska konditoriet Miette och nu vill jag äga den HÄR kokboken...  De har även en farmers market på tisdagar, torsdagar och lördagar som ska vara bra. 

Så fort jag landar måste jag få tag i mina favoritlivsmedel! Kombucha står högst upp på min lista, det finns en variant i Sverige men det är verkligen inte lika god. Massa frukt och grönt följer tätt, tomat, persiska, gurka och avokado smakar bäst här. Har även köpt på mig några av mina favoritproteinbars, Think Thin som jag inte lyckats lokalisera i Sverige. Men kanske är det bra att de är svårtillgängliga, då märks det verkligen att jag är på semester när jag kommer hit. Del av charmen liksom. Nu ska jag fortsätta umgås med släkten. Ikväll blir det indiskt till middag! 

Terräng i San Francisco


Downtown. Snyggt med kombinationen av gamla byggnader och skyskrapor tycker jag. 
'

 Mijita Cocina Mexicana. Jicama är härmed min favoritgrönsak! Varför finns det inget bra mexikanskt ställe i Göteborg?


 Hemma hos min faster och farmor är allt ekologiskt/fullkorn/organiskt/giftfritt/närproducerat you name it... och stekt i kokosfett såklart. Lite väl extremt och matfusket-varning på diskussionerna kring matbordet men det smakar faktiskt riktigt bra. Kanske balanserar det upp all skräpmat jag kommer äta ute ;)


Jag som inte är särskilt förtjust i droppkaffe fullkomligt ÄLSKADE deras version. Fett värt den långa kön. 

Rätt skön utsikt från San Francisco Ferry Building

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar