onsdag 25 juni 2014

Dags att åka hem!

Så var semestern slut för denna gång.

Har fått upptäcka San Francisco, en fantastisk stad med massor att se och göra men lite väl mycket vind och kyla. Har även fått värma upp mig rejält i LA, en stad där jag känner mig som hemma samtidigt som jag är medveten om att jag troligen inte trivts att bo där en längre tid. Hatar, HATAR, trafiken. Jag har gjort mycket på egen hand, nyttigt och utvecklande med ensamtid och tid för introspektion. Har ätit så himla mycket god mat, är sprängfylld med ny matinspiration. Synd att vi är utan kök i sommar! Har även fått in många kvalitetstimmar med familjen, det var utan tvekan det bästa med resan. Har knappt jobbat alls, vilket har varit jätteskönt. Tränat, men i mindre skala och på en opretentiös nivå. Behövde verkligen den här semestern, den gjorde gott på flera plan.

Nu när jag skriver den här sammanfattningen över resan och packar min resväska (ok då, resväskor...) måste jag medge att jag tycker att det ska bli oerhört skönt att få komma hem igen. Har verkligen hemlängtan. Som man brukar säga: borta bra men hemma hos David bäst! Detta gäller även då man inte har ett fungerande badrum eller kök i lägenheten. Faktiskt.

En kort resumé av sista tiden i Kalifornien.

Vecka 25
Onsdag
Hade en slappdag. Det händer typ aldrig, men var välbehövligt och gött, hade inte ett uns av dåligt samvete heller. Solade, läste bok och åt mat, typ. Kände typ inte igen mig själv!

Torsdag
Vaknade innan 06:00 och kände mig väldigt, väldigt pigg och rastlös. Nu kände jag igen mig själv igen! Spenderade hela dagen i Downtown LA. Shit vilken häftig stad LA är! Började med ett träningspass på YMCA, välbehövligt. Fortsatte med en guidad tur genom "gamla" downtown. Mötte upp några släktingar som fortsatte visa mig runt i Downtowm, några höjdpunkter var Los Angeles Public Library och Cathedral of our Lady of the Angels. Vi köpte lunch på magnifika Lemonade, något av det bästa jag ätit på resan. Tog med oss lunchen och satte oss i Grand Park. Hann besöka flertalet museum och även alla Los Angeles bors stolthet, California Science Center med sitt rymdfarkost, Endeavor. Middag intogs på mexikanske restaurangen Border Grill, testade tamales för första gången (Mums!) och åt mängder tacos och ceviche som sköljdes ner med en räjäl dos sangria.

Fredag
Åkte till  museet the Getty Villa i Malibu, vackert. Solade och badade i havet, varmt och skönt. Lunchade i Malibu på en fräck fiskrestaurang intill kusten. Avrundade med lite shopping. Verkligen en Sierra-dag, lite av allt.

Lördag 
Åkte ut till Pasadena. Besökte både The Gamble House och ett av mina absoluta favoritställen, The Huntington Gardens. En botanisk trädgård, museum och bibliotek med växter från hela världen och världens godaste afternoon tea i rosenträdgården. Perfekta sättet att avrunda min LA-visit.

Söndag 
Sista dagen i LA. Började med frulle på mitt favoritcafé i LA, Follow your heart, ett av de första veganska och "natural foods" stället i Kalifornien. Klyschigt med så jäkla gott. Gjorde lite sista minuten shopping och hade en alldeles fantastisk familjemiddag ute i trädgården. Ceasarsallad med grillad lax och hembakat bröd och till efterrätt hemmagjord björnbärsglass (från trädgården...) och brownies. Shit pommes. Hikade upp för Stoney Point, som jag brukar göra i slutet av mina resor hit. Nu var jag redo att återvända till San Francisco!

Vecka 26
Måndag
Flög till San Francisco, hade lite strul med bagage och förseningar, men allt ordnade sig i slutändan. Blev en hel del god mat och glass (det finns riktigt bra glass i sf).

Tisdag
Hikade upp utkiksplatsen  Twin peaks i SF, sinnessjukt vackert. Hyrde några cyklar och utforskade flera av parkerna och så klart korsade vi den berömda bron, riktigt häftigt faktiskt. Åt superb sushi på Flying Ninja i Fishermans Warf.

Onsdag
Utforskade lite andra stadsdelar i SF, bland annat Mission. En väldigt bra matdag också! Frukost på Crepevine och lunch på El Farolito Taqueria, en traditionell mexikansk restaurang, väldigt gott men mycket folk trots att vi var där efter lunchrushen. Fikade på populära bageriet Tartine. Sprang som tusan i skogsslingorna häromkring, riktigt fint område för löpning. Kommer sova som en stock inatt.

The Getty Villa

På toppen av Stoney Point

Take away från lemonade i Grand Park, där allt är rosa

Downtown LA

"A rose for Lilly" i Disney Concert Hall Garden, downtown LA


Endeavor

Tradition som jag kommer sträva efter att upprätthålla livet igenom,
huvudstående vid stranden.

Bridge at the bridge

 Utegym i San Francisco

Och så lite handstående nu när handen äntligen läkt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar